Medlemspresentation no 2

Näst på tur är vår trogivna styrelseledamot Helene Rudh.

Hej Helene, vad heter din hund och vad är det för ras/ålder?
Freja heter hon. En 5årig helt fantastisk rottweiler. Min andra rottweiler i ledet.

Hur kom det sig att du blev aktiv i Brukshundklubben?
Jag blev aktiv i brukshundklubben 2013. Det var pga min första rottweilerhane, Bailey, som gjorde att jag blev aktiv. Var sugen på utveckla min hundträning å med tanke på att jag valde en hund av bruksras så kändes det självklart! Var nyfiken även på tävling och allt därtill. Hunderiet blev snabbt hela min värld, och sedan dess är vi fast. Det är inte bara ett intresse utan en livsstil. Funktionär har man varit sen dag 1, därför föll det sig även naturligt att ganska snart inpå tacka ja till sekretariatutbildning, så där har man varit några år nu. Är även ledamot i styrelsen, vilket jag också varit nu (med litet avbrott) några år. Trivs väldigt bra i mina roller på klubben, och jag hoppas att klubben ska växa med både medlemmar, engagemang å aktivitet! Det är en superhärlig gemenskap där man även fått vänner för livet. Kan inte bli bättre än så!

Vilka aktiviteter tycker ni bäst om?
Dom aktiviteter vi tycker bäst om i dagsläget, åtminstone med nuvarande hund är rent tävlingsmässigt lydnad och spår. Har henne även i tjänsten som väktarhund där det som säkert införstått är en hel del skydd, spår och sökträning. I övrigt och i allmänhet skulle jag säga att det är spåret och skyddet. Med nästa valp blir det förmodligen IGP fullt ut.

Vad har ni för mål med er hundträning?
Målet med våran träning är såklart att klättra i klasserna. Men då hon sen 2 år tillbaka går i tjänst så må jag erkänna att det blivit lite tävling. Men i år hade jag tänkt att komma igång på allvar.

Om du skulle ge 3 tips till en ny hundägare, vad skulle det vara för tips?
Mitt tips till en ny hundägare hade nog varit kort och gott: Ha kul! När allt kommer omkring är det nästan det viktigaste för samspel och kommunikation. Gå kurser! Man får otroligt mycket hjälp och stöttning, och med tiden faller sig allt mer naturligt. Alla är vi nya i början. Och man växer i rollen som hundägare ju mer åren går 🙂 Man är aldrig fullärd, så våga fråga och ta hjälp. Men det allra viktigaste – ha kul!