Vi har kurser i allt från valpkurser till tävlingsförberedande kurser. Allt grundas på en förfrågan från våra medlemmar och under förutsättning att vi har instruktörer som har möjlighet att bedriva kurs. Vi behöver alltid bli fler som engagerar oss för att vi ska kunna bedriva kursverksamhet, kanske är du utbildad eller har en vilja att utbilda dig till instruktör? Vänligen kontakta oss i nedanstående formulär!

Aktuella kurser

Ovanstående länk går direkt till Studiefrämjandet där våra aktuella kurser framgår. Är det tomt? Skicka gärna önskemål om kurs i nedanstående formulär.

Våra kurser leds av instruktörer, utbildade eller väldigt duktiga inom sin gren, och ofta en kunnig medhjälpare som hjälper till på kursen för att alla ska hinna få hjälp. Våra kurser ska upplevas som kvalitativa och vi hoppas att ni efter er kurs vill fortsätta gå kurs hos oss! På våra kurser verkar vi individuellt utifrån deltagarnas behov och önskemål. Du kan med fördel gå samma kurs flera gånger.

Till våra valp- och grundkurser finns inga förkunskapskrav och alla hundägare är välkomna oavsett framtida mål.

Vi rekommenderar att du börjar med en valp- eller grundkurs, beroende på din hunds ålder. Sedan är det lämpligt att gå en fortsättningskurs och klubbens målsättning är att alla kursdeltagare som avslutning ska klara SBK:s Allmänlydnadspass.

Innehåll i valp, grund och fortsättningskurs:
Skapa god relation, hunden lär sig lyssna, kommunikation, kontakt, inlärning, utvecklingsperioder, mentalitet, hundhållning, ansvarsbestämmelser, samhällets krav, nosarbete som t ex spår eller uppletande av föremål samt enligt hundägarnas önskemål.

Nu är du klar för klubbens alla roliga specialkurser, i grenarna lydnad, bruks, spår, sök, rapport, skydd, nosework, agility, freestyle, IGP, rallylydnad mm.

Hunden måste vara vaccinerad enligt gällande rekommendationer och id-märkt.

För kurserna krävs medlemskap i Bodens Brukshundklubb eller Sveriges Hundungdom, läs mer på Klubben – Bli medlem.

Vi bedriver alla våra kurser i samarbete med Studiefrämjandet.

Vill du veta mer?
Kontakta oss: hus@bodensbrukshundklubb.se