I den spännande hundsporten nosework får hunden använda ett av sina främsta sinnen, luktsinnet. Det är en allmän hundsport där alla hundar kan delta och alla klubbar inom Svenska Kennelklubbens organisation kan arrangera kurser och tävlingar.

I nosework ska hund med sin förare söka efter specifika dofter i olika miljöer. Hundsporten är inspirerad av de utmaningar som professionella sökhundar utför dagligen inom till exempel polisen och tullen. Men det är också ett enkelt och roligt sätt att aktivera din hund!

Nosarbete, spänning och stimulans

Att få använda nosen tycker de allra flesta hundar är spännande. Nosework ger dessutom hunden både fysisk och mental stimulans när den tillsammans med dig söker efter dofterna, som kan vara placerade både inne och ute, på olika höjder, underlag, fordon och i lådor.

Började i ett amerikanskt hundstall

Som hundsport har nosework sina rötter i amerikanska hundstall, där det användes för att aktivera hundar i väntan på att de skulle få nya hem. Allt eftersom har nosework utvecklats till en tränings- och tävlingsform som även många sällskapshundar har stor glädje av. Intresset ökar stadigt och sedan 1 januari 2017 är nosework en officiell hundsport i Sverige, öppen för alla hundar!

Tävla i nosework

Om du vill tävla i nosework måste hunden först klara ett test för att se att hunden och föraren kan hitta en doftgömma, så kallat doftprov. För att göra detta måste hunden vara 10 månader eller äldre. Därefter är ni välkomna att börja tävla efter att hunden fyllt ett år.

För att får anmäla din hund till doftprov och tävling måste du vara medlem i någon klubb inom SKKs organisation. Alla hundar får delta, men är hunden oregistrerad behöver den först ha en tävlingslicens från SKK.

Vill du veta mer?
Kontakta oss: info@bodensbrukshundklubb.se